Thursday, July 16, 2009

rumahku syurgaku











aku bina rumah ni lebih kurang lima tahun lepas. dengan kekuatan yang ada di samping percaya kepada Allah yang akan sentiasa menolong hambanya ini aku gagahkan tekad untuk merealisasikannya.


Alhamdulillah, ianya siap setahun setengah kemudian, setelah segala susah dan payah aku harungi seorang diri dengan bersaksikan airmata...emo la pulak...!

Blog ni kan macam diari, jadi aku tulislah apa yang aku rasa nak tulis...aku tak reti politik, mengumpat dan mengata artis, celebriti atau mana-mana tokoh yang dikenali ramai,aku pun bukan tau sangat pasal depa, lagipun ia akan menjadi fitnah jika tanpa bukti dan fakta...malah berdosa besar...lebih baiklah aku citer pasal aku jer...korang tak nak baca aku tak kisah...yang penting ini blog, AKU YANG PUNYA!!!


Rumah ni taklah besar, berkeluasan tak sampai 2000kps. nampak besar sebab ianya melebar di bahagian depan, tapi sebearnya ia nipis saja di bahagian dalamnya.








Design dan plan ni aku ilhamkan sendiri setelah aku belek majalah, tengok rumah orang, orang tu terdiri dr kengkawan aku sendiri, sedara mara aku, rumah-rumah ditepi jalan yang tengah dok buat pun aku redah masuk g tengok. aku memang tak malu dan segan dalam hal ni..janji ianya boleh memberi idea untuk aku buat design rumah...






Korang nampak tak ada setimbun batu bata di tepi pintu pagar rumah aku? itulah...setelah hampir 4 tahun aku dok rumah ni aku rasa macam kurang selesa je sebab umah akusempit sikit. mulanya aku terpikir nak buat renovation porch dijadikan living dan buat porch yang lain di sebelah tepi rumah..tapi setelah di amati rupanya living taklah perlu besar sangat, cukuplah dengan yang dah ada...kalau ada tetamu dikalangan sedara mara dan rakan-rakan rapat, dorangnya bukannya lepak di living, aku sendiri pun seronok sembang dgn dorang di famili area yang kebetulan ada ala-ala kaunter bar gitu...

jadi akupun buat keputusan nak besarkan famili area dan sambung bahagian dapur aku, buat wet kitchen. bahagian famili area aku yang baru aku dah post 2 ari lepas...korang bolehlah tengok. gambar wet kitchen aku tak masuk sebab ...alah wet kitchen ..apalah sangat!


laman rumah aku ni aku bangunkan sendiri, dengan tulang 4 kerat dengan bersaksikan titik peluh yang mencurah-curah, aku betungkus lumus bertanam bunga untuk mewujudkan suasana yang nampak real dan yang penting menyenangkan mata dan hati aku memandang...









aku fikir apa yang aku buat ni tidak menyusahkan orang termasuklah aku citer pasal umah aku dalam blog ni...
selama 4 tahun aku dok rumah ni aku belum pernah aku menggunakan khidmat tukang kebun, jika ada masa aku akan bersihkan laman ni termasuk mencantas, membaja, menyiram, menanam pokok baru dan paling penting aku tar keseluruhan laman depan rumah ...taklah aku pening kepala pikir pasal rumput yang suburnya mengalahkan pokok yang aku tanam...
kalau ada masa len kali aku citer pasal pengalaman dan keperitan aku berhadapan dengan tukang rumah, pembekal bahan binaan, kekengan duit, perasaan aku dan macam-macam lagi yang tak mungkin dialami oleh orang yang membeli rumah siap dari kontraktor!

2 comments: