Wednesday, September 15, 2010

KERABU SOTONG

Assalamualaikum.

Nak syer resepi kerabu sotong yg telah disumbangkan oleh oficemate aku..JULI SUDIRO..eh..bukan bukan..JULI SUZLIN!




KERABU SOTONG

Bahan=bahan.

4 ekor sotong sederhana
( boleh jiga di campur seafood yg lain seperti udang dan kerang)
2 sudu besar udang kering
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang puteh
4 biji cili padi
2 biji cili merah
1 buah tomato
1 buah mangga lemak muda
2 sudu besar kicap sotong
2 biji asam limau nipis
garam/gula secukup rasa
kacang tanah goreng ( jika suka)

Cara-cara:

1. Sotong dan seafood yg dibersihkan dan dipotong, jika letak udang perlulah dibuang kulitnya. Sotong dan seafood ini hendaklah dikeringkan airnya di kuali, tapi jgn terlalu kering supaya ia tidak liat. Kemudian dimasukkan di dalam mangkuk.
2. Tumbuk bwg putih, udang kering n cili padi, jgn terlalu lumat.
3. bwg merah di mayam bulat.
4. mangga lemak muda dipotong panjang dan halus.
5. Cili merah n buah tomato dipotong.
6. Masukkan 2,3,4 dan 5 ke dlm mangkuk berisi sotong.
7. Masukkan kicap sotong, gula n garam dan air asam limau nipis dan juga kacang tanah yg telah ditumbuk kasar, kemudian gaul mesra..
8. Peerrgghhh...kecur liur aku time nak post entry ni..

Sepanjang bulan puasa 6 kali aku buat kerabu sotong ni..adik2 aku suka sangat la kalau aku buat ni untuk berbuka puasa..

Kawan2 boleh la cuba, penambah selera untuk hidangan makan tgh atau malam.
Minta maaf, tak boleh nk add la gambar kerabu sotong yg dh siap, masalah problem ni .. adeh!
TERIMA KASIH JULI!

No comments:

Post a Comment